Net zo schadelijk als roken zou het zijn, al dat zitten van ons onder werktijd. Dat is nogal een claim. Maar goed, het heeft wel voor voldoende opschudding gezorgd om hele kantoren in beweging te krijgen. Er wordt steeds vaker staand geluncht, of staand vergaderd. Want of het nou net zo erg als roken is of niet, van die stoel af komen heeft enorme voordelen. We hadden het er in een eerdere blog al over. 

Meer staan zorgt onder andere voor een betere doorbloeding, meer creatieve ideeën en minder energiedips gedurende de dag. Daar kan geen kop bonenkoffie of gembershot tegenop zullen we maar zeggen. 

Dachten we toch mooi dat we er waren met elkaar. Maar wat blijkt? Bestaat er ook zoiets als teveel staan. Of verkeerd. Dat kan net als teveel en verkeerd zitten tot allerlei ongewenste klachten leiden. Denk aan pijnlijke benen en voeten, stramme knieën en een zere rug. 

Hoe doe je het dan wel goed? Hoe maak je van je investering in meer staan een succes? We helpen je een stuk op weg.


Geen gewiebel

Zorg allereerst voor stabiliteit. Dat helpt altijd in het leven, maar in dit geval is het cruciaal.
Daarmee bedoelen we: zorg ervoor dat je de werkplekken op een stevige ondergrond plaatst. Zo gaat de tafel niet irritant wiebelen en hoef je niet met stukken oud-papier te proberen om de boel waterpas te krijgen. Niet alleen staat je tafel zo steviger, ook je team. Je kunt je voorstellen dat je op (hoogpolig)  minder stevig je voeten op de grond kunt zetten. Je staat ongemakkelijk. Dat maakt gaan staan niet alleen een onaantrekkelijke optie, het zorgt er ook voor dat je sneller onnatuurlijke houdingen aanneemt en klachten ontwikkelt. Heb je tapijt liggen en wil je niet meteen de hele vloer vernieuwen? Geen probleem! Dan kun je onder andere denken aan speciale stand-up matten voor je team.

Het is en/en

Zonder teveel als je moeder te willen klinken: uiteindelijk draait het allemaal om balans. Teveel zitten is niet goed, maar teveel staan ook niet. Je kunt dus nog zulke goede spullen aanschaffen, een hele werkdag staan blijft een slecht idee. Net als met elke andere houding krijg je na verloop van tijd altijd last van krampen.
Er zijn hierover allerlei adviezen beschikbaar, maar wij willen vooral zeggen: experimenteer hiermee. Kijk welke tijden en welke lengte  voor jou en jouw team prettig werkt en hou je daar vervolgens aan. Stel desnoods een timer met elkaar in.



Check yourself

Let op de momenten dat je staat goed op je lichaamshouding. Daar komt niks ingewikkelds bij kijken. Houd je lijf simpelweg ontspannen en beweeg nogmaals. Ga niet met een bolle rug op de tafel hangen, maar ga ook niet met overstrekte knieën krampachtig rechtop staan. Over het algemeen geldt dat je het beste staat als je dichtbij je werkvlak staat en niet teveel vanuit je onderrug hoeft te draaien, bijvoorbeeld om bij de telefoon of je muis te kunnen. 

Bottom line: ben je van plan om te investeren in zit-sta-bureaus, denk er goed over na hoe je er gebruik van gaat maken met je mensen. En zorg voor kwaliteit. Koop niet de eerste de beste hoge tafel, maar investeer in goed advies en goede spullen. Die investering betaalt zich altijd terug. 

Investeren in dat soort goede spullen en persoonlijk advies hoeft een stuk minder te kosten dan je nu misschien denkt. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons op 072 234 0404. Wij denken graag vrijblijvend met je mee.