Je kent ze wel, die hippe startups met in elke ruimte en pingpong- of een voetbaltafel, een koelkast vol havermelk en in elke vrije hoek een urban jungle vol bananenplanten en zitzakken. Misschien lijkt je dat ook wel wat, misschien vind je het ook helemaal niks.

Skip die zitzak. Dit wil je

In welk kamp je ook zit, een ding is zeker: je team uitdagen om af en toe op te staan en een andere houding te kiezen is een slimme move. Niet alleen prikkelt opstaan en even iets anders doen of een andere omgeving opzoeken je creativiteit. Het levert je bovendien iets anders op. Iets wat zo simpel is dat je het bijna over het hoofd zou zien. Terwijl daar de échte sleutel naar een gezonder en productiever team ligt.

We hebben het over beweging. En laat beweging nou net dat ene ding zijn dat we op het werk schrikbarend weinig doen. Met alle inkakkers, Instagram-scroll-sessies en schouder- en nekkrampen van dien. Vreemd, want buiten kantooruren - en jij zelf misschien ook wel - staan je mensen te buffelen bij hun bootcampclub, lopen ze halve marathons of gutst het zweet ze van het voorhoofd tijdens een kickboksles. Hun gezondheid is belangrijk voor ze. De voordelen van regelmatig bewegen kennen ze allang.

Nogmaals: gek dus dat we met al die #healthy collega’s zoveel zitten op het werk. Maar hoe krijg je je team nou meer in beweging? Moet je je kantoor vol gaan zetten met voetbaltafels, een van je vergaderruimtes omtoveren tot yoga-studio, of een kantoorhond nemen die elke dag uitgelaten moet worden?

Het is niet zo moeilijk

Dat kan veel simpeler. Meer bewegen begint bij meer staan. Want als je eenmaal staat, kom je gemakkelijker nog meer in beweging. Think about it. Als je toch al staat, kun je net zo goed even bij die collega langslopen, in plaats van een mailtje sturen. Vanuit staan heb je daarnaast sneller je jas gepakt voor een kleine wandeling tussendoor.

Maar ook zonder die extra beweging van een wandeling of het gesprek met je collega heeft het staan alleen al immense voordelen.

Door meer te staan:

- zwengel je je bloedsomloop aan. Omdat onder andere je hersenen zo beter doorbloed raken, kun je je veel beter concentreren;

- word je creatiever. Fysiek in beweging komen - en dat hoeft dus niet meteen een rondje hardlopen te zijn verdubbelt de hoeveelheid verse ideeën;

- verbrand je veel meer calorieën dan zittend. Afhankelijk van je gewicht verbrand je staand per uur zo’n 50 calorieën meer. Stel dat je 3 uur per dag staand werkt, 5 dagen per week… Snel verdiend, die 750 calorieën

- blijf je energieker gedurende de dag. Vergeet die after-lunch dip dus definitief.

- hoef je nooit meer naar huis met een verkrampte rug of nek. Staand wissel je intuïtiever je houdingen af. 

To name a few, want de voordelen zijn eindeloos. Zorg er dus voor dat je mensen meer gaan staan. Dat kan op allerlei manieren. Je kunt vanaf nu bijvoorbeeld alleen nog maar staand vergaderen, of staand met elkaar lunchen.

Check je bureaus

Een andere oplossing is het aanbieden van in hoogte verstelbare bureaus. Zo kunnen jouw mensen zelf, op hun eigen werkplek, staan en zitten afwisselen gedurende de dag. Je kunt om te beginnen natuurlijk ook eerst een aantal flexbureaus aanbieden. Zo hoeft niet iedereen meteen een nieuw bureau, maar heeft je team toch altijd toegang tot een plek om comfortabel staand te werken.

Zit-sta bureau active2work wit frame

Begin op een manier die voor jou klopt. Die makkelijk in te passen is in hoe jouw business er nu uitziet. Maar ga meer staan met je mensen. Meer staan krijgt jouw bedrijf in beweging.

Nieuwsgierig naar in hoogte verstelbare bureaus? Check hier de mogelijkheden.